tirsdag den 17. december 2013

Skønne brunkager

Brunkager er de sidste par år blevet min favorit-småkage til jul - og det er ikke mindst takket være denne opskrift fra Mette Blomsterberg. I mange år lavede jeg brunkager med mandler - og jeg var lidt skeptisk over at tilsætte syltet appelsinskal - for jeg havde ikke lyst til, at det skulle være alt for gennemtrængende i smagen. Men heldigvis fik jeg taget mig sammen til at prøve opskriften for nu er jeg helt vild med den syltede appelsinskal og kan bestemt ikke undvære den i mine brunkager :)





Det er meget hurtigt at lave dejen - jeg gør det, at jeg deler den i fire dele og hver del triller jeg til en lang stang i et stykke bagepapir - derefter kommer de i fryseren og så er det bare at tage en stang eller to ud, når du har lyst til at bage dem. Efter 10 min. ude er de meget nemme at skære i tynde skiver.

Opskriften får du her:

250 g smør
125 g lys sirup
250 g brun farin
2 tsk potaske
1 spsk koldt vand
1 brev brunkagekrydderi
60 g syltet appelsinskal
25 g pistachienødder uden skal
150 g hele mandler
500 g hvedemel

I en gryde smeltes smør, farin og sirup. Imens blandes mel, nødder, appelsinskal og krydderi sammen. Potasken røres ud i vandet og hældes derefter i sirupsmasssen. Kom den flydende masse i de tørre ingredienser og rør godt rundt til alt er blandet sammen. Del massen i så mange dele som ønsket og rul dem til stænger i et stykke bagepapir. Opbevar dem i fryseren indtil du vil bage dem.
Når du vil bage brunkagerne hjælper det at tage stangen ud 10 min. før der skal skæres i den. Skær dem så tyndt som muligt og fordel dem på en bageplade - de flyder ikke meget ud, så der er plads til en del på en bageplade. Bag dem ved 180 grader i ca. 10 - 12 min. Lad dem køle af på en bagerist.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar