søndag den 29. december 2013

Hjemmelavede flødekarameller

Dette er en af mine absolut yndlingsopskrifter - jeg er så vild med disse flødekarameller, at jeg nu kun laver dem hvis jeg skal give dem væk eller servere dem til andre - det går simpelthen ikke at have en hel portion hjemmelavede flødekarameller stående hos mig - jeg spiser til der ikke er flere :)



Jeg har egentlig altid troet, at det var frygteligt kompliceret at lave ting, hvor der i opskriften står, at man skal bruge et sukkertermometer eller kende de forskellige stadier af en kogende sirup. Men det viste sig heldigvis ikke at være sandt - og jeg må indrømme, at jeg heller ikke bruger mit sukkertermometer mere - jeg synes det er nemmere - og ikke mindst mere pålideligt - at holde øje med farven og tage tid på hvor lang tid det koger. Jeg har engang brændt dem på, da jeg stolede blindt på sukkertermomeret og har nu erfaret, at min karamel-blanding aldrig når den temperatur, der står i den oprindelige opskrift - men de bliver nu helt fine alligevel!


Opskriften får du her:

250 ml sukker
60 ml vand
60 ml glukose sirup
250 ml fløde
4 spsk smør
1 tsk salt

I en lille gryde varmes mælk op med smør og salt. I en større gryde blandes vand, sirup og sukker og varmes op ved middel varme indtil det koger og bliver en varm gylden farve. Herefter tages gryden af varmen og den varme fløde-blanding hældes i, mens du rører godt rundt. Det kan godt boble meget, så vær forsigtig. Herefter sættes gryden tilbage på varmen - hvis der er 'karamel-klumper' fra da fløden kom i, så rør godt indtil de er opløst.

Lad karamelmassen koge uden at røre i den i ca. 15 min. ved middel til høj varme. Det afhænger selvfølgelig af dit komfur - jeg har min kogeplade på 7 ud af 10. Karamellen bliver en tyk, mellembrun farve når den er færdig, men pas på at den ikke bliver for mørk - det går pludselig meget hurtigt.

Når den er klar hældes den i en bradepande eller anden form beklædt med bagepapir. (Lad være med at skrabe bunden - den kan være brændt en smule på) Lad massen køle af et par timer - enten i køleskabet eller et andet køligt sted. Herefter kan du skære flødekaramellerne i firkanter og pakke dem ind i bagepapir.


Jeg håber, at du bliver lige så begejstret for dem, som jeg er.

5 kommentarer:

  1. Ej Marie, det var ikke pænt af dig, nu får jeg jo behov for at smage dem igen........kommer du snart herop ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg forhåbentligt :) Skal vi ikke sige, at I får en pose karameller med til jeres to flasker cider ;)

      Slet
  2. Det glæder vi os til, men ved ikke om du må indføre så meget spiritus...griner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha - Birmingham har i det mindste billige øl...går jeg ud fra. Så står den på saftevand, når jeg besøger Norge ;)

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet