fredag den 13. december 2013

Julesnaps


Jeg har aldrig prøvet at lave snaps før, men i år fik jeg lyst til at prøve, efter at være faldet over en artikel om hjemmelavet snaps. Det kræver ikke det store arbejde, da man jo køber alkoholen - i det her tilfælde vodka (men man kunne også vælge en klar snaps, - det er vist hip som hap) - og så bare tilsætter de krydderier og lignende, som man har lyst til at give snapsen smag af. Jeg valgte appelsin, vanilie, valnødder, stjerneanis og nelliker - og hvis det ikke var fordi kæresten ikke er synderlig vild med kanel, så havde jeg nok også tilsat en stang kanel. 


Jeg brugte kun appelsinskallen - uden for meget af det hvide på - og lod min snaps trække i ca. 5 dage. I mange opskrifter står der op til en måned, men jeg anbefaler løbende at smage på den og så si krydderierne fra, når du synes den har nået en passende smag. I mit tilfælde var det som sagt efter 5 dage. Herefter filtrerede jeg den et par gange gennem et kaffefilter - det blev den mere klar af, men den er stadig ikke helt klar - hvis du forstår hvad jeg mener :) Men det tror jeg heller ikke nødvendigvis er meningen - fin synes jeg ihvertfald den ser ud - og den smager også godt. Så nu er snapsen til julefrokosten 1. juledag klar. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar