torsdag den 31. oktober 2013

Happy Halloween

Så blev det d. 31 oktober og tid til dekorering af græskar og masser af hygge. Sidste år prøvede jeg for første gang at dekorere et Halloween-græskar og var vild med det. Det stod ude på vores altan med lys i hver aften og det var bare så hyggeligt. Så det skulle helt sikkert prøves igen i år.
I år var jeg dog lidt mere organiseret end sidste oktober, hvor jeg brugte diverse ikea-skeer, grøntsagsknive og hvad jeg ellers lige havde ved hånden (selvom det nu fungerede fint, så gør det endelig hvis du vil det!). En god veninde, som i mange år har dekoreret græskar til Halloween og lavet de flotteste 'mønstre/billeder' viste mig det lille 'pumpkin carving set', som hun bruger hvert år. Og efter en hurtig søgning på Amazon.co.uk fandt jeg disse to sæt, som jeg bestilte hjem. Sammenlagt kostede de omkring 150 kr. inkl. forsendelse, så det behøver ikke koste en bondegård at investere i.  



I år havde kæresten også lyst til at være med, så vi lavede vores egen lille konkurrence om at lave det pæneste græskar - men jeg er nu glad for begge to :) Det var rigtig hyggeligt - vi satte os godt til rette i køkkenet og så gik det ellers løs. Når først man er færdig med sit græskar, ser det ikke ud som om det har taget længe, men det skal man ikke lade sig narre af - vi brugte hver 3 timer på vores græskar - så sæt nok tid af til det :)


Kæresten valgte at tegne på sit græskar med en blyant og så skære efter det. Det var også min fremgangsmåde sidste år, men nu ville jeg prøve nogle af de mange 'skabeloner', jeg havde set på Pinterest. Jeg fandt en hjemmeside med mange flotte motiver, der hedder Zombie pumpkins - man skal betale ca. 2 $ for at downloade 2 skabeloner - jeg var lidt skeptisk, men jeg har absolut ikke fortrudt det. Jeg printede min ugle ud og satte den fast på mit græskar med tape - som på billedet. Derefter fulgte jeg linierne og stak huller langs dem med et af værktøjerne fra mit carving set - men en tandstik e.l. vil virke lige så godt. Det kræver lidt tålmodighed - og man skal forme papiret rundt på græskaret, så godt man kan - samtidig med at man holder øje med, at det ikke rykker sig for meget i forhold til de dele af mønstret, man allerede har 'prikket' ind i græskaret.
Når det er gjort, fjernes papiret og man begynder at skære alle stykker ud ved at følge prikkerne - her hjælper det gevaldigt at have et billede af motivet liggende ved siden af, så man hele tiden har styr på hvilke dele, der skal skæres ud.
Sådan så vores græskar ud, da vi var ved at være færdige - det er kærestens til venstre og mit til højre. Til sidst hældte vi ca. 150 ml chlor i vasken og fyldte op med vand. Herefter lod vi vores græskar sidde i vandet i 5 minutter - og vendte det derefter, så hele græskaret blev dyppet. Det skulle efter sigende hjælpe med at bevare græskaret - ikke nødvendigvis længere end hvis man ikke gør noget ved det, men det skulle hjælpe med at få det til at se pænere ud i længere tid - så det håber vi på :)



Så blev det endelig mørkt og vi kunne sætte lys i vores græskar. De stod ude på altanen hele aftenen i går, hvor vi nød synet af dem. Det så endnu mere imponerende ud, når lyset i stuen var slukket - hvilket resulterede i, at vi tilbragte det meste af aftenen i mørke :) I aften skal de ud i køkkenvinduet, så andre forhåbentligt også kan få glæde af dem.




Happy Halloween!


5 kommentarer:

  1. Hold op hvor er de flotte Marie★★★. Colins er fin, men du vinder ;-)

    Kh Camille

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det varmer - tak Camille :-) Colin lagde billederne til afstemning på sin Facebook-side og alle stemte på ham :-( Snøft.

      Slet
  2. Jeg stemmer også på dit og synes du skal overveje at skifte karriere og blive pædagog. Vi holdt halloween-fest i SFO'en i fredags og havde købt 100 græskar - der kunne man virkelig få udlevet sin kreativitet. Jeg havde selvfølgelig travlt med noget andet, men kan se du havde været perfekt i den aktivitet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tanya :) Et karriere skifte lyder som en rigtig god ide - er åben for hvad som helst lige nu :)
      Det lyder hyggeligt - og travlt - med 100 græskar. Mit tog tre timer at lave, så det må have været noget nær en heldagsaktivitet med så mange børn og græskar:)

      Slet