onsdag den 27. november 2013

Kanelsnegle


Der er ikke noget bedre end friskbagte kanelsnegle på en kold og våd vinterdag - og dem går vi jo sikkert en del af i møde, så her kommer en opskrift på nogle dejligt svampede af slagsen :)
Som man nok kan ane på billederne, så er den øverste kanelsnegl bagt almindeligt på en bageplade og kanelsneglene herunder er bagt i en springform - det gør, at de 'bager sammen' og bliver dejligt bløde og svampede indeni. Det tror jeg umiddelbart er min favorit - men før i tiden bagte jeg dem altid med større mellemrum og på en bageplade - så får de hver en bagt kant hele vejen rundt - det er kærestens favorit. Men gør det du bedst kan lide - her i huset tror jeg, at jeg fremover kommer til at lave halvdelen i springformen og den anden halvdel på en bageplade - så er alle glade :)

Opskriften får du her:

Dej

50 g gær
1 dl vand
1 æg
2 dl mælk
100 g margarine/smør
2 spsk sukker
1 tsk salt
1/2 - 1 tsk kardemomme
Mel 

Remonce

250 g margarine/smør
1,6 dl sukker
3 spsk kanel

Glasur

200 g Philadelphia flødeost
100 g flormelis
1/2 vaniliestang

Gæren røres ud i vandet. Herefter tilsættes æg, mælk, smør, sukker og salt. Kardemommen røres i lidt af melet, som herefter vendes i dejen. Du skal kun lige kunne samle dejen og ælte den en smule igennem - så måske er det ikke nødvendigt at bruge alt melet. Stil dejen til hævning ca. 1 time. 

Imens laver jeg remoncen og glasuren. Til remoncen røres blødt smør, sukker og kanel sammen til det er godt blandet. 
Til glasuren sies flormelisen - og flødeost og vanilie tilsættes og det piskes godt sammen - det er nemmest med en elpisker e.l. Opbevar glasuren i køleskabet indtil den skal bruges.

Når dejen har hævet, vendes den ud på et meldrysset bord og æltes kort igennem. Tilsæt lidt ekstra mel hvis den er for klistret til at rulle ud. Del dejen i to og rul hver del ud til et rektangel - ca. 1/2 cm i tykkelse. Smør halvdelen af remoncen på hvert rektangel og rul dem derefter stramt sammen. Kanelsneglene skæres ud i ca. 2 cm. bredde (til springformen) - en smule smallere hvis de skal på en bageplade. Hvis du vil bage dem, som dem jeg har lavet på billedet, så sættes de tæt i springformen - med ca. 1 cm. afstand. Lad dem efterhæve i 20 til 30 min. og pensl dem med et pisket æg, før du bager dem ved 210 grader til de er godt gyldne.

God fornøjelse!


1 kommentar: