fredag den 22. november 2013

Hjemmelavet cider - part 1

En af mine yndlings-hyggestunder dette efterår er vores 'lille' projekt med at lave hjemmelavet cider - ikke at forveksle med æblemost - vi laver den voksne slags med alkohol i :) Egentlig var det ikke noget vi som sådan havde planlagt at ville lave, men jeg fik to store kasser æbler forærende - og havde lige nået at forestille mig alle de æblekager, tærter, chips o.l. jeg skulle lave, da min kæreste foreslog, at vi istedet prøvede at lave cider. Så jeg hoppede med på cider-ideen og vi gik i gang med researche hvilket udstyr vi skulle bruge og ikke mindst hvilken fremgangsmåde, der skulle følges. 


Vi havde ca. 15 kg æbler, så vi ledte efter en 10 L ballon - men det viste sig at være umuligt at opdrive. (Vi havde selvfølgelig godt kunnet bestille en hjem på nettet, men vi var lidt under tidspres, da æblerne var godt modne og det samtidig også skulle passe ind i vores kalender). Så vi endte med (lidt optimistisk) at købe en 25 L ballon - hvilket betød, at vi pludselig også måtte købe flere æbler - i omegnen af 25 kg. Ballonen skal være næsten helt fyldt op, da det ellers påvirker gæringsprocessen.

Men så langt, så godt. Vi brugte juice-maskinen på billedet til at 'lave' den indledende æblejuice - jeg har planer om at skrive mere om det i et andet indlæg, men kort fortalt, er det en juicemaskine, der ikke støjer særlig meget, da den presser frugten istedet for at slynge den rundt, som i mere traditionelle juicemaskiner. Eneste ulempe - som jeg fandt ud i løbet af 8 lange timer - er, at den ikke er god til æbler. Og det er desværre uanset hvilken æbletype det er. Efter 2 - 3 æbler er kommet igennem maskinen, så bliver 'filtret' blokeret af frugtkødet og juicen kan ikke løbe igennem. Derfor var jeg nødt til hver 10 min. at skille maskinen ad og rense filtret. Det tog ca. 8 timer at komme igennem 40 kg æbler - og da vi var startet lidt sent, kom vi i seng ved en 3-tiden om natten - men vi satser på det er det hele værd, når vi kan drikke det færdige resultat :)

Vi har desværre ingen billeder af processen - og ikke mindst køkkenet - efter vi kom igennem de mange æbler. På det tidspunkt var vi så trætte, at vi kun med nød og næppe kunne regne os frem til hvor meget gær, næring o.l. der skulle i, - før vi væltede i seng. Men det er ikke at overdrive at sige, at alt var smurt ind i æblesaft og køkkenet mest af alt lignede en slagmark :) 
Det blev gjort rent næste dag - og nu står cideren og gærer - og vi venter på, vi kan starte næste del af processen.

Læs anden del om vores cider-adventure her

3 kommentarer: