søndag den 26. januar 2014

Olivenbrød

Dette er et af mine yndlings-madbrød. Det passer både godt til supper, lam, tzatziki, og for sig selv - med en god olivenolie dryppet på. I modsætning til nogle af de andre madbrød, jeg bager, så tager dette lidt længere tid at forberede. Derfor er det tit noget jeg laver i weekenden. Det skal egentlig ikke forstås på den måde, at der er meget arbejde - men brødet skal bare hæve af flere omgange, så på den måde er det lidt tidskrævende.



Opskriften får du her:

50 g gær/ 1 pakke tørgær
3 dl vand
1/2 dl olivenolie
2 tsk. salt
2 tsk rosmarin - eller efter smag og behag
500 g mel
1 glas oliven (ca. 180 g drænet vægt) - skåret i mindre stykker

(Jeg bruger kalamata oliven med sten - og det er lidt af et arbejde at tage stenene ude, men brug lige de oliven, du har lyst til.)

Opløs gæren i vandet - eller bland det i melet hvis du bruger tørgær. Tilsæt olie, salt, rosmarin og mel og rør godt rundt. Vælt dejen ud på et bord, hvor der er hældt en lille smule olivenolie ud. Ælt dejen i 5 - 10 min. - den vil være meget klistret til at starte med, men efterhånden bliver den nemmere at arbejde med og den samler sig til en smidig masse, der næsten ikke klistrer. Stil herefter dejen til hævning i 1 - 2 timer - til den er blevet dobbelt så stor.
Vælt dejen ud på et meldrysset bord og fordel alle oliven ovenpå. Fold forsigtigt dejen omkring dem og ælt den grundigt indtil alle oliven er godt arbejdet ind i dejen. Det virker uoverskueligt i starten, men det kan sagtens gøres - det tager bare lidt tid. Når det er gjort skal dejen hæve 30 min. 
Derefter æltes dejen hurtigt igennem og rulles til et langt brød. Sæt det på en bageplade og lad efterhæve ca. 30 min. Pensl brødet med vand og drys med groft salt og rosmarin. Bag brødet ved 220 grader til det er flot gyldent.



2 kommentarer:

  1. Det ser så lækkert ud, og jeg glæder mig til at smage alt det lækre du kan lave, når du kommer herop. Ved godt det ikke plejer at være gæsterne, der skal lave mad... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil glæde mig til at bage ting til jer :) Og ikke mindst til at besøge jer :)

      Slet