torsdag den 9. januar 2014

Bananbrød


Dette er endnu en opskrift, der stammer fra min tid i Sydafrika. Før det havde jeg altid bagt banankage - hvilket også smager dejligt - men dette bananbrød er helt sikkert min favorit. Ligesom mit græskarbrød, så kan dette brød også nemt falde i kategorien 'kager' - konsistensen (dejligt svampet af alle de moste bananer) og sødmen minder mere om en kage, men det spises nu bedst i skiver - enten koldt eller lunt - og med lidt saltet smør på. Måske betegnelsen 'brød' derfor er mere passende? 



Den eneste forskel jeg kunne google mig frem til er, at fremgangsmåden til dette brød er en smule anderledes end til en typisk banankage - her er ingen pisket æggesnaps e.l. - hvilket er endnu en fordel ved denne opskrift - dejen er utrolig hurtig at blande sammen.
Men uanset hvad man vælger at kalde det, så er det en skøn spise - jeg køber tit et ordentligt lager af bananer, så de ikke alle når at blive spist inden de bliver rigtig modne - så har jeg nemlig også til et bananbrød.


Opskriften får du her:

230 g mel (1 ¾ cup)
150 g sukker (¾ cup)
1 tsk. bagepulver
¼ tsk. natron
¼ tsk. salt

2 æg
115 g smør (½ cup) - smeltet
3 store modne bananer (eller flere)       
1 tsk vanilieessens

Bland de tørre ingredienser sammen i en skål. I en anden skål røres det smeltede smør sammen med de moste bananer, æg og vanilieessens. Hæld de våde ingredienser i de tørre og rør kun rundt til det hele er blandet sammen. Kom herefter dejen i en brødform og bag brødet ved 180 grader i ca. 50 min. Tjek midten af brødet før du tager det ud - det kan være det skal have en ekstra 5-10 min. alt efter størrelsen på brødformen og ovnen. Hvis du synes brødet bliver lidt for mørkt ovenpå, så fold et stykke staniolpapir løst over det og lad det bage videre indtil det er færdigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar