tirsdag den 14. januar 2014

Grydebrød med mandler, tørrede tranebær og revet appelsinskal


Dette er en lækker og aromatisk udgave af mit grydebrød med mandler, tørrede tranebær og revet appelsinskal. Det dufter skønt og har en rig smag, som især egner sig godt til en god ostemad. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg har lavet denne variant. Til forår og sommer forestiller jeg mig en udgave kun med appelsinskal og mandler - tror det vil være rigtig lækkert med smør og hjemmelavet jordbærsyltetøj på :)


Opskriften får du her:

1/9 af en pakke gær - eller 1/2 tsk tørgær
500 g mel
2 tsk salt
375 ml vand
1 dl mandler - groft hakket
2 dl tørrede tranebær
Revet skal af 1 appelsin

Rør gæren ud i vandet (eller bland det i melet hvis du bruger tørgær). Rør saltet, mandler, tranebær og appelsinskal i melet og hæld det i de våde ingredienser. Rør rundt med en ske til alt er godt blandet sammen og der ikke er flere tørre klumper. Dejen skal ikke æltes og den er mere klistret end en normal brøddej - sådan skal den være :) Brug husholdningsfilm til at dække skålen med og lad dejen hæve i ca. 12 - 18 timer - indtil du skal bruge den. (Ikke i køleskabet)

Når du er klar til at bage brødet, vælter du dejen ud på et meldrysset bord. Den skal stadig ikke æltes. Fold den forsigtigt dejen sammen til en kugle, læg lidt husholdningsfilm løst over og lad dejen efterhæve ca. 30 min.  Imens varmes ovnen op til 230 grader. Den gryde du bruger (jeg bruger en alm. IKEA gryde til 10 L) skal også varmes op - inkl. låg - så den stiller jeg normalt ind, når jeg tænder for ovnen. Når ovnen er varm og brødet har hævet, drysses lidt mel i bunden af gryden og dejen 'væltes' ned i. Det ser ikke kønt ud, men bare rolig - resultatet skal nok blive flot:) På med låget og så skal brødet bages i 30 min. Herefter fjernes låget og brødet bages i yderligere 15 min. - eller indtil det er flot brunt på toppen.

Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. Det ser bare SÅ lækkert ud...må jeg simpelthen prøve at kaste mig ud i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skal du altså prøve - det er noget så lækkert. Jeg er helt vild med denne slags brød - og de kan varieres i det uendelige med nødder, tørrede bær, andre slags mel osv.

      Slet
  2. Så er jeg i gang med at prøve brødet for første gang :-). Det bliver spændende :-)

    SvarSlet