fredag den 3. januar 2014

Dejlig appelsinmarmelade

Jeg synes, der er noget rigtig hyggeligt over at lave marmelade - og det smager altid fantastisk med hjemmelavet marmelade på brød. Normalt er det mest noget jeg kaster mig over om sommeren, når der er friske bær og frugter (selvom jeg dog også tit laver jordbærmarmelade af frosne jordbær), - men om vinteren sker der ikke så meget på den front. 
Ikke indtil sidste år ihvertfald, hvor jeg faldt over en opskrift på appelsinmarmelade, som jeg fik lyst til at prøve. Nu er det noget jeg laver hvert år i den kolde tid, hvor butikkerne bugner af appelsiner og clementiner - og jeg synes, at den varme, orange farve og smagen af søde appelsiner passer så godt til årstiden :)

En lille 'værtindegave' til mine forældre i december

Opskriften får du her:

6 mellemstore appelsiner (ca. 1,2 kg med skral)
4 dl vand
450 sukker
2 tsk geleringspulver

Skær forsigtigt skallen af appelsinerne - jeg bruger en kartoffelskræller - og pas på ikke at få for meget af det hvide med. Hak skallen fint (det er smag og behag, hvor store du foretrækker stykkerne i din marmelade - jeg kan godt lide dem meget små) - og kom dem i en gryde. Tilsæt vandet og lade det småkoge i ca. 25 min. 
Herefter tilsættes alt appelsinkødet skåret i mindre tern - og befriet for så mange hvide kanter som muligt - og blandingen småsimrer i endnu 30 min. Nu tilsættes sukkeret - rør godt rundt - og lad marmeladen simre videre i ca. 25 min.
Bland de 2 tsk geleringspulver med 1 spsk sukker og hæld det i marmeladen. Giv den et lille opkog hvis den ikke allerede er godt varm og rør rundt et minut eller to. Herefter er den klar til at komme på glas.

Rigtig god fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar