mandag den 30. maj 2016

Northern Zealand tæppe med tunesisk full stitch hækling

Så kan jeg endelig offentliggøre det færdige resultat af mit første tæppe med tunesisk full stitch hækling (også kaldet hakning). Jeg er så glad for dette tæppe – og kan kun anbefale at prøve tunesisk hækling – det giver en fantastisk flot og tæt struktur. Og det er ikke mere kompliceret end ”almindelig” hækling – det eneste der kræver en lille ekstra indsats er, at man skal anskaffe sig en hæklenål med ”snor” på, - men de fås meget billigt på nettet, så det er ikke noget, der vælter budgettet. (Gratis mønster længere nede)

Jeg har skrevet mønstret ned, - sådan som jeg har hæklet dette tæppe. Jeg håber, det er til hjælp hvis du har lyst til at kaste dig over et lignende tæppe. (Det er desværre kun på engelsk pt., men der kommer snart en dansk version.) Men når først man kommer i gang, så er det meget ligetil – alle rækker er ens – det eneste der varierer, er de farver jeg bruger.
Til dette tæppe har jeg brugt 14 forskellige farver i blå, grønne og brune nuancer – og jeg har hæklet en række med hver farve og tilfældigt valgt en ny farve. Det giver en forfærdelig masse løse ender, men jeg synes, at det endelige resultat er det hele værd. Da jeg lagde mønstret på Ravelry, bad siden mig om et navn på mit tæppe – og jeg endte med at kalde det Northern Zealand. Farverne minder mig om Nordsjælland, hvor jeg voksede op. Alle de flotte farver ved vandet med skoven lige bagved – og masser af dejlige minder.

Her en kort oversigt over tæppet:
·         Akrylgarn (til 4 mm nål), 14 farver
·         Tunesisk hæklenål 4.5 mm
·         Tæppet måler 118 x 138 cm (inkl. kanten)
·         200 + 1 maske slået op,  280 rækker hæklet (ekskl. kanten)
·         Tæppet vejer 1050 g

Du kan downloade en pdf med mønstret her – og du kan finde mønstret på Ravelry lige her.



Som du kan se på nedenstående billede, så er forsiden og bagsiden af tæppet meget forskellige.

På nedenstående billede kan du se hvordan du kan følge stregerne for at være sikker på, at kanten bliver lige.

Hvis du har nogle spørgsmål, så er du meget velkommen til at efterlade en besked. 

Rigtig god fornøjelse!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar