fredag den 30. september 2016

Saltede mandler

 www.groenteoggiraffer.dk

Jeg er generelt vild med mandler – i müsli (find en rigtig god opskrift her), i brød, og bare som en lækker lille snack. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har aldrig tænkt på selv at riste og salte mandler før – eller dvs. indtil for et par måneder siden. Jeg havde en stor pose mandler liggende og fik pludselig lyst til at prøve at riste og salte dem. Og efter den dag har jeg gentaget successen en hel del gange. Mandler som man selv rister og salter smager nemlig forrygende – både i selskab med en kold gin & tonic eller i en skål med rosiner og din yndlings-chokolade - eller som værtinde-gave i et fint glas. Jeg glæder mig til at prøve flere smagskombinationer – rosmarin, især – men indtil videre har jeg været så vild med den helt simple udgave, at det er den jeg har lavet igen og igen.

 www.groenteoggiraffer.dk

Du skal sætte en lille time af til at lave dem – men det meste af tiden passer de sig selv i en gryde eller i ovnen, - så det er ikke noget man bliver overanstrengt af.

Opskriften får du her:
200 g mandler
5 dl vand
140 g salt (eller mere/mindre alt efter hvor salte du foretrækker dine mandler – mine er ret salte)

Kom salt og vand i en gryde og lad det koge op indtil saltet er opløst. Tag gryden af varmen og kom mandlerne i det salte vand. Lad dem stå og trække i 20 min.
Si vandet fra og kom derefter mandlerne på et stykke bagepapir på en bageplade og bag dem i ovnen i 15 – 30 min. ved 170 grader. De sidste 15 min. er det vigtigt at holde øje med mandlerne – tag dem ud, når du synes, de har fået farve nok. Efter 15 min. starter jeg med at tage en mandel ud, lader den køle af – og så smager jeg og ser om jeg synes den er blevet ristet nok.  

Lad herefter mandlerne køle helt af og kom dem så i en lufttæt beholder. 

 www.groenteoggiraffer.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar